dimecres, 3 de febrer del 2016

Teoria Tema 1

TEMA 1: TIC i Educació Primària


ÍNDEX

- Punt de partida
- Plan TIC
- Tractament de la informació i competència digital
          - Definició i finalitat
- Coneixements, destreses i actituds de la competència digital


1. Punt de partida

  • LOE (2006), en el preàmbul estableix millorar la qualitat i eficàcia dels sistemes d'educació i de formació, el que implica major competència digital de docents i alumnes.
  • Referent a l?Educació Primària, la LOE en l'article 17 apartat i, estableix: Iniciar-se en la utilització, per l'aprenentatge, de les tecnologies de la informació i la comunicació desenvolupant un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren.
  • El mestre d'aquesta etapa educativa, ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la transversalitat en totes les àrees curriculars comunes (Art.19 de la LOE) les tic ja no queda encapsada en l'assignatura d'informàtica, sino que s'empren en totes les assignatures.

2. Definició del plan TIC

  • És un projecte del Ministeri d'Educació en col·laboració amb les conselleries d'Educació, per reforçar la integració de les TIC i el coneixement dels centres Educatius, forma part de la planificació curricular dels centres. L'objectiu es aconseguir una correcta adaptació de les TIC al centre.
  • L'objectiu principal del Pla TIC és el desenvolupament del tractament de la informació i la competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica en els processos d'ensenyament-aprenentatge. Encara que també contribueix al desenvolupament de la resta de les competències bàsiques, especialment la competència per aprendre a aprendre, competència en comunicació lingüística i competència social i ciutadana.


3. Característiques del Plan TIC

  • Contenir objectius clars. El centre ha de reflectir de forma explícita una visió de conjunt de les seves expectatives, metes i objectius pel que fa a les TIC, a curt, mitjà i llarg termini.
  • Estar contextualitzat. Ha de tenir en compte les característiques del context TIC del centre. S'ha de conèixer l'ús que es fa de les TIC en el centre.
  • Ser viable i flexible. La formulació dels objectius haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables i indicadors d'avaluació.
  • Estar consensuat. Ha de perseguir-se l'adopció del pla per part de tots els membres de la comunitat educativa.
  • Estar organitzat. La diversitat d'aspectes que caldrà contemplar en el pla TIC haurà d'estar coordinat per equips o comissions destinades a tal fi.


4. Elements del Plan TIC

  • Objectius generals del Pla. Es plantegessin expectatives o metes en les TIC pel que fa als següents àmbits:
    • Referits a la comunitat educativa
    • Referits a la formació del professorat
    • Referits a la gestió del centre
    • Referits a la gestió de recursos
  • Contextualització del Pla TIC. Referències als senyals d'identitat del context que influeixen en la integració de les TIC en el centre.
    • Característiques socials, econòmiques i culturals de famílies i alumnat
    • Trajectòria del centre pel que fa a l'ús de les TIC
    • Existència de projectes d'innovació relacionats amb TIC
    • Característiques del professora.
    • Descripció general dels recursos disponibles
  • Estratègies per a l'elaboració, la coordinació i la difusió en el centre. Es proposa la creació d'un grup o comissió de Coordinació TIC del centre. Les seues funcions seran les de presentar i planificar tares i activitats del Pla TIC. Les tasques podran ser:
    • Tasques d'elaboració, difusió i revisió del Pla TIC
    • Tasques organitzatives
    • Tasques dinamitzadores
    • Un altre tipus de tasques
  • Organització de les infraestructures i recursos disponibles.
    • Fer l'inventari dels recursos tecnològics disponible
    • Organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa
    • Determinar el règim d'ús d'espais i recursos
  • Tractament de la informació i competència digital a la programació d'aula. Les programacions de les diferents àrees contindran el treball corresponent a la competència tractament de la informació i competència digital.


5. Tractament de la informació i competència digital

  • ¿Què és aquesta competència?
    • Habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement , inclou altres aspectes com
      • L'accés i selecció de la informació fins a l'ús i la transmissió d'aquesta en diferents suports, incloent la utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se.
  • ¿Quina finalitat té?
  • Són un extraordinari instrument d'aprenentatge que destaca per tres opcions bàsiques.
    • Aprendre "sobre" les TIC suposa alfabetitzar a l'alumnat en el seu ús.
    • Aprendre " de les" TIC, implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma crítica.
    • Aprendre "amb" les TIC significa saber utilitzar-les com potent eina d'organitzar la informació, processar-la i orientar-la per a aconseguir les nostres fins. Aprendre"


6. Coneixements, destreses i actituds de la competència digital

  • Coneixements
    • Comprensió de la naturalesa i manera d'operar dels sistemes tecnològics.
    • Coneixement dels canvis actuals en les TIC i l'efecte que aquestes tenen en el món.
  • Destreses
    • Destreses relacionades amb l'obtenció d'informació d'aplicacions multimèdia i de les TIC.
  • Actituds
    • Interès per utilitzar les TIC com eina d'aprenentatge i de comunicació i per seguir aprenent nous usos i possibilitats.
    • Valoració positiva de les tecnologies per al treball de forma automàtica i en grups, com instrument de col·laboració i de desenvolupament de treball cooperatius.
    • Ús responsable de les TIC.
    • Actitud positiva davant les tecnologies.
    • Actitud crítica i responsable dels continguts que ens poden oferir les TIC.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada