dimecres, 10 de febrer del 2016

Teoria Tema 2

TEMA 2: INTEGRACIÓ DE LES TIC EN EL CURRÍCULO


ÍNDEX

  1. Paradigmes educatius
  2. Implicacions per al disseny de l'ensenyament
  3. Evolució del model d'ensenyament-aprenentatge
  4. Principis generals per a la integració de les TIc
  5. Nous rols del professorat
  6. Dimensions de l'alfabetització digital

1.Paradigmes educatius

  • Paradigma conductista. Màquina que apren conductes mesurables, observables i quantificables.
  • Paradigma congnitiu. Organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius.
  • Paradigma ambientalista. Escenari on es realitzen les interaccions entre persones i el medi ambient.
  • Paradigma constructivista. Organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d'aprenentatge.


2. Implicacions per al disseny de l'ensenyament

  • El currículum es considera tancat i obligatori.
  • Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius.
  • Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
  • L'avaluació dels resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte el procés.
  • La motivació depèn de reforços externs.


3. Evolució del model d'ensenyament-aprenentatge

  • Aprenentatge com adquisició de coneixement.
    • Aprendre és adquirir coneixements.
    • El professor transmet la informació.
    • El control de l'aprenentatge està en mans del professor.
    • Els continguts estan centrats en el currículum.
    • El paper del professorat és ensenyar, transmetre coneixements.
    • El paper de l'alumne és adquirir-los.
  • Aprenentatge com a construcció de significat
    • L'avaluació no se centra només en el producte de l'aprenentatge sinó també en el procés.
    • El paper del professor és intervindre en l'aprenentatge de l'alumne.
    • El paper de l'alumne és aprendre a aprendre.
    • L'alumne com subjecte autònom, el control de l'aprenentatge està les seves mans des del principi.
    • L'aprenentatge es concep com recerca activa i constructiva.
    • Importen els continguts però també els processos.



4. Principis generals per a la integració de les TIC

  • Qualsevol tipus de mitjà, des del més complex fins al més elemental ha d'estar justificat segons el procés comunicatiu.
  • L'aprenentatge no depén del mitjà, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades.
  • Abans de plantejar-nos que mitjà utilitzar, hem de plantejar-nos per qui, com ho anem a usar i que pretenem d'ell.
  • Cap mitjà funciona en el buit sinó en un context complex.
  • Els mitjans són transformadors de la realitat.

5. Nous rols del professorat

  • Dissenyadors
  • Avaluadors i seleccionadors de les TIC
  • Consultors d'informació
  • Orientadors
  • Avaluadors de forma continua

6. Dimensions de l'alfabetització digital

  • Investigadora. Ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
  • Crítica. Capacitat per avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
  • Pla de Publicació. Habilitat per difondre i publicar informació.
  • Recursos. Coneixement de formes i mètodes d'accés a recursos informacionals.
  • Tecnologies incipients. Capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel·ligents.
  • Socioestructural. Comprensió de la situació i producció de la informació.
  • Eines. Coneixement i ús de programari i programes multimèdia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada