TEMA 2: INTEGRACIÓ DE LES TIC EN EL CURRÍCULO
ÍNDEX
- Paradigmes educatius
- Implicacions per al disseny de l'ensenyament
- Evolució del model d'ensenyament-aprenentatge
- Principis generals per a la integració de les TIc
- Nous rols del professorat
- Dimensions de l'alfabetització digital
1.Paradigmes educatius
- Paradigma conductista. Màquina que apren conductes mesurables, observables i quantificables.
- Paradigma congnitiu. Organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius.
- Paradigma ambientalista. Escenari on es realitzen les interaccions entre persones i el medi ambient.
- Paradigma constructivista. Organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d'aprenentatge.
2. Implicacions per al disseny de l'ensenyament
- El currículum es considera tancat i obligatori.
- Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius.
- Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
- L'avaluació dels resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte el procés.
- La motivació depèn de reforços externs.
3. Evolució del model d'ensenyament-aprenentatge
- Aprenentatge com adquisició de coneixement.
- Aprendre és adquirir coneixements.
- El professor transmet la informació.
- El control de l'aprenentatge està en mans del professor.
- Els continguts estan centrats en el currículum.
- El paper del professorat és ensenyar, transmetre coneixements.
- El paper de l'alumne és adquirir-los.
- Aprenentatge com a construcció de significat
- L'avaluació no se centra només en el producte de l'aprenentatge sinó també en el procés.
- El paper del professor és intervindre en l'aprenentatge de l'alumne.
- El paper de l'alumne és aprendre a aprendre.
- L'alumne com subjecte autònom, el control de l'aprenentatge està les seves mans des del principi.
- L'aprenentatge es concep com recerca activa i constructiva.
- Importen els continguts però també els processos.
4. Principis generals per a la integració de les TIC
- Qualsevol tipus de mitjà, des del més complex fins al més elemental ha d'estar justificat segons el procés comunicatiu.
- L'aprenentatge no depén del mitjà, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades.
- Abans de plantejar-nos que mitjà utilitzar, hem de plantejar-nos per qui, com ho anem a usar i que pretenem d'ell.
- Cap mitjà funciona en el buit sinó en un context complex.
- Els mitjans són transformadors de la realitat.
5. Nous rols del professorat
- Avaluadors i seleccionadors de les TIC
- Avaluadors de forma continua
6. Dimensions de l'alfabetització digital
- Investigadora. Ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
- Crítica. Capacitat per avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
- Pla de Publicació. Habilitat per difondre i publicar informació.
- Recursos. Coneixement de formes i mètodes d'accés a recursos informacionals.
- Tecnologies incipients. Capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel·ligents.
- Socioestructural. Comprensió de la situació i producció de la informació.
- Eines. Coneixement i ús de programari i programes multimèdia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada